loading...

سپتیک تانک

بازدید : 61
شنبه 20 آذر 1400 زمان : 9:16

سپتیک تانک

سپتیک تانک یکی از مهم ترین بخش تصفیه فاضلاب در سیستم فاضلاب می باشد. این دستگاه به طور خلاصه می توان گفت جهت جدا سازی پساب های فاضلاب جامدات را از مایعات جدا می کند. که امروزه از این نوع مخزن در کل جهان که به آن مخزن سپتیک نیز گفته می شود در بخش تصفیه فاضلاب که پساب های انسانی وارد آن می شود و به مخزن بی هوازی نیز معروف شده است استفاده می شود.

سپتیک تانک جزء مهم ترین بخش پالایش و پاک سازی فاضلاب می باشد و در پروژه های عمرانی فراوانی استفاده و بهره برداری می شود. این دستگاه به عنوان دستگاهی مهم در پالایش فاضلاب در مراحل پاک سازی و تصفیه پیشرفته عموما در کشور تقاضای بالایی دارد و به روش ته نشینی و شناور سازی و در انتها به روش بیولوژیکی بی هوازی اقدام به تصفیه مقدماتی فاضلاب می نماید. فرآیند تصفیه فاضلاب بهداشتی در واحد های کوچک نیازمند سیستم هوادهی و پرورش باکتری های هوازی نیست و در صورتی که دبی پایدار و ثابتی در روند تولید فاضلاب وجود داشته باشد می توان اقدام به نصب سپتیک تانک کرد.

سپتيك تانك پلي اتيلن

سپتيك تانك پلي اتيلن جزء پر مصرف ترين نوع سپتيك تانك فاضلاب به حساب مي آيد. مزاياي بسيار سپتيك تانك پلي اتيلن باعث شده است تا امروزه از سپتيك تانك هاي پلي اتيلني به صورت چشم گيري استفاده شود. مقاومت بالا در برابر خورندگي، دوام بسيار بالا، عدم خوردگي ناشي از مجاورت خاك هاي سولفاته، آب بندي كامل، چگالي وزني حتي كم تر از آب و وزن بسيار كم در مقايسه با انواع ديگر سپتيك تانك سبب برتري سپتيك تانك هاي پلي اتيلني نسبت به ساير انواع سپتيك تانك بتني و سپتيك تانك فلزي شده است.

سپتيك تانك هاي پلي اتيلني خود به دو نوع تك جداره و دو جداره تقسيم بندي مي شوند. سپتيك تانك پلي ايلن دو جداره نيز خود به دو نوع دو جداره كورتيوب دار و اسپيرال كاروگيت تقسيم بندي مي شوند. همچنين سپتيك تانك هاي پلي اتيلني هم به صورت سطحي و هم به صورت دفني مي توانند نصب و راه اندازي شوند.

نصب سپتیک تانک پلی اتیلن

دستورالعمل نصب سپتیک تانک پلی اتیلن بصورت خلاصه بیان می شود و در ادامه به تفصیل به تشریح فرآیند نصب سپتیک ‏پلی اتیلن خواهیم پرداخت‎.‎

با توجه به اینکه در 99 درصد موارد سپتیک پلی اتیلنی همچون سایر انواع مخازن سپتیک دیگر بدلایل بسیاری از جمله نیاز به ‏سطح ورودی پایین تر از سطح خروجی ‏مجتمع مسکونی زیر زمین دفن می گردد در ادامه به دستورالعمل نصب سپتیک پلی ‏اتیلنی بصورت دفنی اشاره می نمائیم‎ ‎

مشخصات فنی سپتیک تانک بتنی

از آن جایی که مخازن سپتیک بتنی تولید شده از سیمان و به صورت قالبی که در حجم های تقریبا ثابت و به صورت عمودی می باشند. لایه داخلی سپتیک تانک بتنی با بتن تیپ ۵ ضد سولفات با عیار ۳۰۰ و با چسب بتن آب بند و استفاده از آرماتور که با فاصله ۲۰ سانتیمتری در قالب ها از بیش آماده شده اند و بیرون سپتیک با ایزوبام پوشش داده می شود. قسمت داخلی به ۴ بخش ته نشینی، آشغال گیری، گندزدایی و پساب خروجی تقسیم می شود. ورودی و خروجی های از بالا و روبروی هم با فاصله ارتفاع ۷ سانتی متر از هم تعبیه شده اند.

سپتیک تانک های بتنی معمولا برای پیش تصفیه فاضلاب های خانگی، ویلایی و مکان هایی که حجم پساب روزانه آن ها کم است بیشترین مورد استفاده را دارد. حجم سپتیک تانک بتنی در سه سایز ۳، ۵ و ۱۰ متر مکعب می باشد یعنی بیشتر از ۱۰ متر مکعب برای نوع بتنی از نظر حمل و نقل به دلیل سنگینی مخزن قابل حمل و اجرا نمی باشد. در نتیجه اگر حجم مرد نظر برای یک ساختمان ۲۰ متر مکعب در نظر گرفته شود باید دو دستگاه ۱۰ متر مکعب و به صورت کوبل به هم دیگر نصب و اجرا کرد. ولی خوشبختانه در شرکت ناب زیست حجم های دیگر غیر از حجم های اشاره شده بالا البته تا ۱۰ متر مکعب (۴، ۶ و ۸ متر مکعب) نیز طراحی، تولید و عرضه می شود.

سپتیک تانک فایبرگلاس

با استفاده روز افزون محصولات فایبرگلاس به جای فلزات در صنعت به دلیل ماندگاری بیشتر آن ها در طبیعت، شرکت ناب زیست مفتخر است برای اولین بار در ایران اقدام به ساخت مخازن و سپتیک تانک فایبرگلاس GRP و FRP بر اساس استاندارد های بین المللی نماید. از بزرگ ترین مزیت های سپتیک تانک های فایبرگلاس نسبت به انواع دیگر می توان به قیمت مقرون به صرفه، ساخت بر اساس ابعاد مورد سفارش و مونتاژ در محل می باشد اشاره کرد. همچنین در پروژه هایی که امکان دسترسی و انتقال حجم بزرگ سپتیک تانک به محل مورد نظر غیر ممکن باشد، با انتقال پنل ها و اجرای عملیات نصب در محل سپتیک تانک فایبرگلاس شرکت ناب زیست این مشکل نیز حل شود

بهره برداري و نگهداري از سيستم سپتيك تانك

اولين عامل بهره برداري در سيستم سپتيك تانك حذف دوره اي جامدات ته نشين شده در سيستم سپتيك تانك مي باشد. به علاوه پايش سيستم سپتيك تانك براي جلوگيري از رشد گياهان و بوته هاي هرز نيز بايد مورد توجه قرار گيرد. هرگز نيازي به اضافه كردن مخمر يا باكتري به سيستم نمي باشد، چرا كه فاضلاب انساني و آشپزخانه خود از لحاظ تامين باكتري هاي مود نياز در فرآيند تصفيه كافي مي باشد. در صورتي كه جامدات ته نشين شده از سيستم نياز به تخليه دارند، بايد به اين نكته توجه شود كه نبايد تمامي مواد را تخليه نمود چرا كه در بازدهي سيستم تاثير منفي مي گذارد.

ظرفیت جذب بدنه های آبی یا زمین

هنگامی که فاضلاب به یک بدنه آبی (رودخانه، دریاچه، دریا) یا خشکی تخلیه می شود ، تأثیر نسبی آن به ظرفیت جذب بدنه آبی یا اکوسیستم بستگی دارد.  بدنه های آبی دارای ظرفیت خود تصفیه هستند، به طوری که غلظت یک آلاینده ممکن است در طول فاصله از نقطه تخلیه کاهش یابد. علاوه بر این، بدنه‌های آبی برای غلظت آلاینده‌های تخلیه شده رقت می‌کنند، اگرچه جرم آنها را کاهش نمی‌ دهد. اصولاً هر چه ظرفیت رقیق ‌سازی (نسبت حجم یا جریان آب دریافتی و حجم یا جریان فاضلاب تخلیه ‌شده) بیشتر باشد، غلظت آلاینده‌ها در آب دریافت‌کننده کمتر و احتمالاً تأثیرات منفی کمتری خواهد داشت. اما اگر بدنه آبی در حال حاضر بسیار آلوده به نقطه تخلیه برسد، رقیق‌سازی ارزش محدودی خواهد داشت.

در چندین مورد، یک جامعه ممکن است تا حدی فاضلاب خود را تصفیه کند و همچنان روی ظرفیت جذب بدنه آبی حساب کند. با این حال، با در نظر گرفتن کیفیت آب موجود در بدنه پذیرنده قبل از دریافت تخلیه فاضلاب، کیفیت آب حاصل پس از تخلیه و تأثیر آن بر مصرف آب مورد نظر پس از تخلیه، باید بسیار دقیق آنالیز شود. همچنین در هر کشور شرایط قانونی خاصی وجود دارد. کشورهای مختلف مقررات متفاوتی در خصوص مشخصات کیفیت فاضلاب در حال تخلیه و کیفیت حفظ شده در بدنه آبی دریافت کننده دارند. ترکیب درمان و دفع باید با مقررات محلی موجود مطابقت داشته باشد.

ظرفیت جذب - در میان چندین عامل - به توانایی آب دریافت کننده برای حفظ غلظت اکسیژن محلول لازم برای حمایت از موجودات کاتابولیزه کننده زباله های آلی بستگی دارد.  برای مثال، اگر سطح اکسیژن محلول به زیر 5 میلی گرم در لیتر کاهش یابد، ماهی ممکن است بمیرد.

استفاده از فاضلاب در زمین را می توان نوعی دفع نهایی یا تصفیه یا هر دو در نظر گرفت. جایگزین های دفع زمین مستلزم در نظر گرفتن در دسترس بودن زمین، کیفیت آب زیرزمینی و تخریب احتمالی خاک است.

سایر روش های دفع

فاضلاب ممکن است به یک حوضه تبخیر یا نفوذ تخلیه شود. تغذیه  آب زیرزمینی برای کاهش نفوذ آب شور یا پر کردن سفره های زیرزمینی مورد استفاده برای آبیاری کشاورزی استفاده می شود . درمان معمولا مورد نیاز برای حفظ نفوذ ظرفیت حوضه نفوذ و درمان گسترده تر ممکن است برای سفره های آب استفاده می شود

تصفیه فاضلاب (یا تصفیه فاضلاب خانگی ، تصفیه فاضلاب شهری ) نوعی تصفیه فاضلاب است که هدف آن حذف آلاینده ها از فاضلاب برای تولید پساب مناسب برای تخلیه به محیط اطراف یا استفاده مجدد مورد نظر است و در نتیجه از آلودگی آب به صورت خام جلوگیری می کند. تخلیه های فاضلاب فاضلاب شامل فاضلاب خانگی و تجاری و احتمالاً فاضلاب صنعتی پیش تصفیه شده است . تعداد زیادی از فرآیندهای تصفیه فاضلاب برای انتخاب وجود دارد. اینها می توانند ازسیستم‌های غیرمتمرکز (از جمله سیستم‌های تصفیه در محل) تا سیستم‌های متمرکز بزرگ شامل شبکه‌ای از لوله‌ها و ایستگاه‌های پمپ (به نام فاضلاب ) که فاضلاب را به یک تصفیه خانه می‌رسانند. برای شهرهایی که دارای فاضلاب ترکیبی هستند ، فاضلاب نیز رواناب شهری (آب طوفان) را به تصفیه خانه فاضلاب منتقل می کند. تصفیه فاضلاب اغلب شامل دو مرحله اصلی به نام‌های تصفیه اولیه و ثانویه است ، در حالی که تصفیه پیشرفته شامل یک مرحله تصفیه سوم با فرآیندهای پرداخت و حذف مواد مغذی است. تصفیه ثانویه با استفاده از فرآیندهای بیولوژیکی هوازی یا بی هوازی می تواند مواد آلی (که به عنوان نیاز اکسیژن بیولوژیکی اندازه گیری می شود ) از فاضلاب را کاهش دهد .

تعداد زیادی از فن‌آوری‌های تصفیه فاضلاب توسعه یافته‌اند که عمدتاً از فرآیندهای تصفیه بیولوژیکی استفاده می‌کنند. مهندسان و تصمیم گیرندگان باید معیارهای فنی و اقتصادی و همچنین جنبه های کمی و کیفی هر جایگزین را در هنگام انتخاب یک فناوری مناسب در نظر بگیرند اغلب، معیارهای اصلی برای انتخاب عبارتند از: کیفیت مطلوب پساب، هزینه های مورد انتظار ساخت و ساز و عملیات، در دسترس بودن زمین، نیازهای انرژی و جنبه های پایداری . در کشورهای در حال توسعه و در مناطق روستایی با تراکم جمعیت کم، فاضلاب اغلب توسط سیستم های بهداشتی مختلف در محل تصفیه می شود و در فاضلاب منتقل نمی شود. این سیستم ها شامل تانک های سپتیک می باشدمتصل به زمین های تخلیه ، سیستم های فاضلاب در محل (OSS)، سیستم های ورمی فیلتر و بسیاری موارد دیگر. از سوی دیگر، تصفیه خانه های فاضلاب پیشرفته و نسبتاً گران در شهرهایی که توانایی خرید آنها را دارند ممکن است شامل تصفیه ثالثه با ضدعفونی و احتمالاً حتی مرحله چهارم تصفیه برای حذف ریزآلاینده ها باشد.

در سطح جهانی، تخمین زده می شود که 52 درصد از فاضلاب تصفیه می شود. با این حال، نرخ تصفیه فاضلاب برای کشورهای مختلف در سراسر جهان بسیار نابرابر است. به عنوان مثال، در حالی که کشورهای با درآمد بالا تقریباً 74 درصد فاضلاب خود را تصفیه می کنند، کشورهای در حال توسعه به طور متوسط فقط 4.2 درصد از فاضلاب خود را تصفیه می کنند .

تصفیه فاضلاب بخشی از حوزه بهداشت است . بهداشت همچنین شامل مدیریت زباله های انسانی و زباله های جامد و همچنین مدیریت آب طوفان (زهکشی) می شود. اصطلاح "تصفیه خانه فاضلاب" اغلب به جای اصطلاح "تصفیه خانه فاضلاب" استفاده می شود.

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 1
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1
  • بازدید ماه : 2
  • بازدید سال : 9
  • بازدید کلی : 242
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی